Nissan Ariya Forum banner

Voorwaarde Batterij voor opladen

4 reading
14K views 14 replies 12 participants last post by  DOUGWANTSALEAF  
#1 ·
Ik weet dat we bij koud weer de batterijverwarming moeten aanzetten. En dat menu staat apart in de infotainmentschermen. Hoe zit het met batterijkoeling? Staat het onder het menu achter het stuur? Ik herinner me vaag. Helpt batterijkoeling bij snelladen of gewoon bij het opladen in het algemeen? Bedankt.

#4 ·
Ik heb gehoord dat de optie voor "batterijkoelondersteuning" er is voor mensen die het luide geluid van de koelventilator niet willen. Blijkbaar is het te luid voor de Japanse thuismarkt om het standaard aan te laten staan. Als je geen bezwaar hebt tegen het geluid, is er geen reden om het ooit uit te zetten.

#3 ·
Batterijvoorkonditionering voor snel opladen is in het algemeen een verwarmingsproces. Ze laden het best op (minste plating) en mogen meer stroom opnemen (BMS) bij ongeveer 100f. Dat wil niet zeggen dat koeling (ik weet het niet) op een bepaald moment tijdens het opladen niet gebruikt kan worden, alleen dat het geen voorwaarde of voordeel is.

#7 ·
Ik heb de koelassistentie uitgeschakeld, maar hij gaat toch aan als ik de oplader aansluit als de garage 37+ graden is. Ik zou willen dat hij 's avonds laat begint met opladen als de temperatuur daalt. Maar het lijkt erop dat deze assistentieoptie niet naar behoren werkt op mijn auto.

#8 ·
Ik heb de koelassistentie uitgeschakeld, maar hij gaat nog steeds aan als ik de oplader aansluit als de garage 100+ graden is. Ik zou willen dat het opladen begint als de temperatuur laat in de nacht daalt. Maar het lijkt erop dat deze assistentieoptie niet naar behoren werkt op mijn auto.
Deze functie is niet bedoeld om te voorkomen dat het opladen begint (indien uitgeschakeld), maar om de warmteontwikkeling tijdens het opladen op niveau 3 te verminderen. Het wordt beschreven op pagina 2-30 van de handleiding:
Wanneer dit item is ingeschakeld, wordt de koelcapaciteit van de lithium-ion (Li-ion) batterij verbeterd tijdens het snelladen. (Bijvoorbeeld bij het rijden en vaak gebruiken van de snellader in de zomer.)

#11 ·
Waarom zou je koelassistentie ooit uitzetten?
Nou, ik woon in Texas waar we 50 dagen lang temperaturen van 100+ graden hebben gehad. Het duurt tot in de vroege ochtenduren voordat de temperatuur in mijn garage daalt tot in de 80 graden. Koelassistentie gebruikt uiteraard elektriciteit. Dus ik dacht dat als ik het uitzette, het zou wachten tot de batterijtemperatuur normaal was om te beginnen met opladen. Nu ik weet dat het alleen voor snel opladen is, zal ik het weer aanzetten. Dan stel ik het schema in om te beginnen met opladen wanneer de garagetemperatuur daalt en ik geen geld verspil aan het koelen van de batterij!